lördag 11 oktober 2008

Bröllop och bröllopsskläder

Idag har jag varit på bröllop! Ett "enkelt" bröllop med borgerlig vigsel och mottagning efteråt. Jättetrevligt var det. Det var min vackra och duktiga systerdotter S som gifte sig med sin J. Det ger mig osökt tillfälle att visa upp de bröllopskläder som jag har gjort. Jag tycker själv att jag är lite halvtuff så där och försöker framstå som lite tuffare än vad jag är. Men då och då slår det till och jag blir så fruktansvärt urromantisk och svävar fram i spets och volanger.
Som de här tre stickade skapelserna med sina tillbehör. Jag börjar med Dagny. För henne är bröllop något stort och fint. Hon älskar alla sina smala och breda spetsvolanger och fördubblar intrycket av gräddtårta med spetsvolangmuddar både kring handleder och vrister. Dessutom har hon ett pannband med en spetsvolang som blir som en slöja bak. Dagny är övertygad om att hon gifter sig bara en gång så hon vill gifta sig i kyrkan och ha en stor fest för "alla" både släkt och vänner efteråt.

Edit är inte lika säker på det och vill ha en borgelig vigsel. Men hon väljer ändå en nästan vit klänning. Den är inte lika sockersöt som Dagnys utan ett snäpp tuffare med vita ränder, moucher och pärlor mot en oblekt botten.
Edit vill inte ha slöja så hon får ett pannband täckt med moucher och med matchande "vantar" som bara täcker översidan av handen och som fäster med en ring runt långfingret. Det ska ju trots allt träs på en ring som antagligen inte är stickad på ringfingret. Till sist komlpetterar Edit med halsband och vristband med pärlor. Edit reser gärna bort och gifter sig i hemlighet.


Så måste jag också få berätta om Julia. Hon gifter sig i en tunn ullkappa med hålmönster och bred spetvolang på ärmen och nertill på kappan som är nästan hellång.
Hon tar upp det rosa i blombården med rosa klänning under kappan, rosa skor och rosa moucher på basker, halsband, pulsvärmare och vristband som hon gärna har till. Julia vill gärna ha ett romantiskt bröllop ute i naturen med bara nära familjen som gäster.










1 kommentar:

OttoPippi sa...

Så passande med bröllopstema!!!

Ditt mindre tuffa jag gör ju också så himla fina grejer.