onsdag 3 december 2008

Allt går igen

Eller som det heter nu för tiden - retro. På 70-talet när mina barn var små stickade jag massor med barnkläder. Både till mina egna förtjusande barn och till andras ungar och till försäljning och till stickbeskrivningar. Dessutom gjorde jag massor av skisser på idéer som aldrig blev mer än så. Detta är en sådan skiss och tanken var nog att jag och min dotter skulle bli så fina men det blev vi aldrig. Däremot har jag lagt ut skissen på min hemsida och genom den fick jag en beställning på en barnklänning. Så här blev klänning stickad i ett mjukt blandbomullsgarn. Just denna kvalitet rekomenderas av mitt ena tvilligbarnbarn på 2½ för det är mycket skönare på kroppen än en klänning i ren bomull som fakiskt blir lite hård.


Föresten så har jag under året stickat ett antal vuxenklänningar i bommul som i grundmodell är rätt lika mammans klänning - utom att puffärm inte känns roligt längre. Jag har bloggat om några av dessa i augusti.
Förresten igen så ska jag under våren lägga ut en hel drös av mina skisser på 70-talsbarnkläder på hemsidan. Det blir många roliga modeller att inspireras av och som man kan sticka eller sy.
I morgon slutar jag mitt försörjningsjobb och blir åter konstnär på heltid - underbart.

5 kommentarer:

OttoPippi sa...

Tänk att vi aldrig blev så fina ihop.... Fast vi var ju fina på andra sätt tillsammans :-) :-) Är själva klänningen gammal, dvs har jag haft den? Eller är det den nya?

Ehhhrrmm..., jag har ju stickat två sådana här barnklänningar fast utan puff och jag har dessutom fallit på mållinjen, kanterna! MÅSTE ta mig i ktagen och färdigställa dem innan tjejerna växer mer :-)

Monica Hansen sa...

Så underbara färger du blandar:) Lycka till med konstnärslivet, du gör så fina stickverk!

plyschmyran sa...

Oj, är du Ottopippis mamma! Vilket kreativt par! Jättegullig klänning.

Äppel Päppel sa...

Så mycket fint Du har gjort! En helt underbar blogg!

Stubbetufsa sa...

Hei! Jeg håper at du ikke arbeider så du blir syk, det er en stund siden du har blogget. Jeg venter i spenning på neste kreasjon! Ha det fint!