fredag 21 oktober 2011

Billig eller dyr halsduk

"kan inte du sticka en halsduk till mig i flera färger?" sa mina barns kusin till sin favoritmoster. Han har visserligen bara en, men ändå. En stor färgglad rund halsduk som man också kan ha på huvudet ville han ha. Här är resultatet.


Det blev efter mina strikta regler en halsduk av de garner jag har som passar i kvalitet. 20 olika färger. Hela halsduken väger ca 400 gram, den är 45 cm bred och ca 180 cm lång ihopstickad till en ring. Med restgarner blir det en billig halsduk men om man ska köpa 20 färger och använda ca 20 gram av varje färg så blir det förstås en dyr halsduk. Så här gjorde jag:




En storlek ca 45x180 cm
Material: restgarner i ull, blandgarn eller akryl i kvalitet 60-80 m per 50 gram
eller blanda två tunnare garner.
Jag har från mitt garnlager hämtat följande gamla och nya garnkvaliteter: Kattens Sofia, Akrylda, Wernyl, Marks&Kattens Kosmos, Lina, Ryagarn, Pritty Shetlandstype, Sjuntorps Ullgarn, Octanoja Textil Budget B100 Ull.
Garnåtgång: 400 gr
Sticksätt: Rätstickning
Färger: 20 regnbågsfärger
Stickor 10 samt en hjälpsticka 7
Lägg upp 45 m och sticka rätstickning i ränder om ca 9 cm. Beroende på garn blir det 15-17 eller 19 v. Sticka ojämnt antal v för att skarven ska komma på olika sidor. Sticka 20 ränder eller ca 180 cm.
Plocka med en extra sticka upp m från uppläggningsvavet, vik halsduken dubbel och sticka ihop med stickor 10 en m från halsduken med en m från uppläggningsvarvet och maska av samtidigt .
Fäst alla trådar.
design: textilkonstnär katrin bawah


Inga kommentarer: