måndag 10 oktober 2011

Du ska inte bara sticka....

... du måste sy också påtalar barnbarn T. Vi har alldeles för lite kläder här. Och det är en sanning med modifikation efter som de har 8 kjolar och 4 klänningar, strumpbyxor, jumprar, t-shirts trosor och nattlinnen. Det räcker förstås inte när man måste byta flera gånger allt efter lekar och vem man är.


Sedan länge har jag lovat att sy Alice-förkläden - alltså sådana som Alice i Underlandet har. Och nu - äntligen - finns det. Tjejerna var hos mig i helgen och måste förstås genast vara Alice. Nu är det ju så här att om man är tvilling så kan det finnas två Alicear, eller hur.


Det var gammelmormors uttjänta gardiner som med brodyrkant och allt fick släppa till. Rynkad kjol mot en linning som knyts bak och ett liv som knyts i nacken. Enkelt! Det stor problemet var att Alice har en blå klänning och eftersom dessa underbara flickor är mitt i rosa-rosa perioden finns inga blå kläder att ta till - utom mormors gamla t-shirts. Det gick galant som synes.


Jag har förresten, apropå Alice stickat en trekants-sjal som heter Alice i Underlandet och som ingår i serien Sagosjalar. Jag har inte visat den tidigare. Ett blåmelerat garn som inte skulle räcka till hela sjalen  fick bli botten. Och likt en nyfiken flicka som måste prova allt kunde jag sedan se Hur blir det om jag gör en rand i denna färgen? och Hur blir det om jag tar detta garn i en rand?


1 kommentar:

Annika GW sa...

Fina Alicear! och vacker blå Sagosjal!/ Annika