torsdag 20 oktober 2011

Gaia passar både sommar och vinter

Det verkar kanske inte så smart att visa en solklänning så här i slutet av oktober, men Gaia har varit ute på turne så jag har inte haft henne hemma förrän nu. Och vem vet. Hon kanske ger sig ut på en semestertur till varmare bredgrader när som helst.



Om hon däremotstannar hemma så har jag tänkt att hon kan styla sig med en långärmad jumper under och förstås snygga färgade strumpor och då blir hon fin och presentabel hela vintern.




Gaia är stickad på min gamla stickmaskin. Modellen är en rak vid kjol som "rynkas" mot ett åtsittande liv. För att kunna göra det så måste jag plocka av alla maskorna från maskinen och sticka ihop dem för hand. Livet börjar med en dubbelvikt udd som jag också stickar för hand men när jag stickat ihop kjol och liv så trär jag upp maskorna igen på maskinen och stickar resten. Uddkanten runt hals och ärmhål stickar jag för hand. Det vita garnet har jag fått av en granne som hade en kompis som börjat virka ett sängöverkast någon gång i tiden då man gjorde det. 60-talet eller så. Personen tröttnade ganska fort och det tunna garnet blev liggande. Det är inte roligt att sticka med kan jag säga men med maskin gick det bra. Färgen är från mitt aldrig sinande garnlager.

Inga kommentarer: