måndag 17 oktober 2011

Harriette har varit min räddning i tidig höst.



Jag har tidigare skrivit att jag ville sticka en baskermössa med tofs. Och det har jag nu också gjort - alldeles till mig själv. Jag vill inte så gärna vara med på bild men mitt nya nu vitmålade huvud gillar det. Baskern är enfärgad i turkos men i två olika kvaliteter - ett tunnare till resåren och ett grövre i kullen. Jag gör rätt ofta så. Resåren sitter bra och kullen går snabbare att sticka. Lite lat kan man väl få vara.



För att inte latheten ska få alltför stort fäste så har jag kompletterat mössa med trekants-sjal, pulsvärmare och vristsmycken.



Att det blev en turkos outfit beror på att jag hade en flera år gammal nästan oanvänd långrock som jag sytt av ett tunt vindtätt tyg fyndat på Skroten i Kinna för ännu längre sen. Jag kortade av rocken, gjorde en dragsko nertill. En grön snodd och två mörkblå dragskoknappar råkade jag ha hemma och vips hade jag en väldigt användbar parkas. den lösa västen med huva som är fastsydd i axlarna fanns redan på rocken. Jag hade ingenting som passade bra till parkasen men jag hade en hel del uppnystat turkos garn från en långjumper.  Alltså inget nytt men en helt ny höstutstyrsel. Jag är väldigt nöjd.




Inga kommentarer: