tisdag 18 oktober 2011

Stickade sjalar i lin med beskrivning

Jag fortsätter att efter bästa förmåga tära på mitt garnlager. I 10 år runt 1980 var jag vävlärare och samlade på mig en del vävgarner. Bland annat ett härlig 2-trådigt lingarn som heter Vävlin och som finns än idag. Av detta har jag stickat några tunna härliga sjalar på allra enklaste vis.



Jag har garn i fler färger men till slut så tröttnar man. I alla fall jag som har så svårt att sticka flera lika.



SJAL i LIN
En storlek
Material: Vävlin, något annat lingarn eller tunt bomullsgarn
Garnåtgång: 140 gram
Mönster: virkad kant i matchande färg
Sticksätt: Slätstickning
Stickor 2 eller 2½  beroende på garn
Virknål 2 mm size 14
Lägg upp 4 m och sticka 4 v. Sticka slätstickning enfärgat eller randigt. Öka 1 m i ena sidan vartanat v till 140 m. Sticka 10 v. Minska 1 m i samma sida vartannat v till 4 m återstår. Sticka 4 v. Maska av.
Det går förstås bra att sticka på stickmaskin också.
Montering:
Virka 1 v smygmaskor med 2 luftmaska emellan med nedtag i varje v längs öknings/minskningssidan. Virka eventuellt på samma sätt även på den raka sidan. Fäst alla trådar och pressa sjalen.
design: textilkonstnär katrin bawah

1 kommentar:

Scylla sa...

Hej!
Jag blev sugen på att sticka din sjal. När jag goolade på vävlin så upptäckte jag att det finns i olika "storlekar" och jag kan inte de där beteckningarna. Är det möjligen 16/2 som är det tvåtrådiga garn du nämner?