måndag 21 november 2011

Nu är Bea ett minne blott

Denna vecka som heter vecka 47 och en kommande vecka som kallas vecka 50 sitter jag på Nordstan Torg och stickar. Och visar mina stickade kretioner på julmarknaden Hantverk och Design. Denna vecka ser min bod och vägg ut så här.




Eftersom det, trots mycket folk i farten, inte är kunder hela tiden så måste jag ju göra nåt. Stick till exempel. Jag har stickat tre stycken mössor i modell Celina. Celina är min nyaste - en oregelbundet randig mössa i ordinär modell stickad i mohairgarn från 1980-talet.




Celinorna ser ut som de gör med den färgsättning de har och de ränder det har blivit beroende på att de är stickade av upprepade stackars Bea. Bea i sin tur var tjocka benvärmare i dubbelt mohairgarn som bars till träskostövlar i början av 80-talet. Jag har repat upp och delat garnet så att det är enkelt och stickat så långt som respektive färg räckte. Jag började med Celina i mitten och fortsatte med Celina till vänster och avslutade med Celina till höger. Ca 2,5 m garn är kvar så jag vill påstå att jag utnyttjat till fullo.



Så här såg salig Bea ut i sin prakts dagar.

2 kommentarer:

Pixi sa...

Vad mysigt det ser ut! Förresten vart har du köpt dina mannekängs huvuden? Skulle oxå gärna vilja ha iaf ett sådant!Må gott =)

Katrin sa...

Pixi. jag har köpt huvudena på Service Shop Center i Stenkullen.
http://www.ssc.se.com/products.php?id=743