torsdag 15 mars 2012

Stickat med inspiration från skogen

När Midvinterfest på Bohusläns museum hade Skogen som tema på sin utställning förra året så blev jag riktigt inspirerad. Min allra första tanke var Flugsvamp. Och en flugsvamp blev det. Amanita. En röd cape i 2-tr ullgarn med stora vita oregelbunda prickar i ett glansigt knepigt garn som bara låg och skräpade här hemma. En rundkullig mössa, hals- puls- och benvärmare till med massor av vita moucher.




Amanita är latin för flugsvamp - men visst låter det som ett flicknamn.




Jag hade många bra idéer som blåbär och lingon, granar och mossa, tallar och kottar. Som vanligt räcker inte tiden till för allt som dyker upp i huvudet. När jag insåg att jag måste begränsa mig valde jag till slut att inspireras av ett värmländskt skogrå. Får jag presentera Huldra.




Huldra är en kappa i rätt så tjocka ullgarn av lite olika kvaliteter i färgerna grå-brun-grön-beige-oblekt som jag randat huller om buller. Över hela kappen rätt så regelbundet har jag stickat in långa fransar i höstfägrer och blandat 1-tr ullgarn med lingarn.



Jätterolig att sticka och rätt så fort gick det. Men jag hade garner liggande i olika färghögar över precis hela vardagsrummet. Som tur var var jag gräsänka just då, så jag behövde inte plocka undan något förrän allt var stickat och monterat.

Inga kommentarer: