måndag 9 april 2012

Stickat i ruggigt påskväder

Påskledigheten är över för denna gång. Jag har tagit det rätt lugnt - bara stickat lite på en beställning när jag ändå tittat på deckare i TV. I går var jag på bio med mina barnbarn snart 6. Vi såg Piraterna. Och det var spännande så det räckte. Tänk på att man nästan halshögg Polly.

Eftersom det är så tråkigt och kallt väder passar jag på att visa två caper som jag inte tror jag har visat. Båda är stickade i 2-trådigt vävullgarn typ Tuna eller Brage och det gör att de är tåliga mot både rusk och regn. Malena är stickad på handstickningsmaskin i flera delar som jag sedan stickat ihop med några rätstickade varv och prytt med stickade moucher. Mössa, rak halsvärmare, torgvantar och långa benvärmare hör till Malena.






Tara har jag däremot stickat helt för hand i rätstickning av restgarner, smånystan och överblivna spolar i alla gröna nyanser. Tara har en randig jättebasker, en klockad halsvärmare, pulsvärmare och korta benvärmare. Alla med instickade moucher på lite olika sätt. Tara passar väldigt bra till de mörkgröna byxorna som jag ännu inte sytt, men som jag ska ha i vår då jag äntligen ska starta upp min gröna period.

Inga kommentarer: