måndag 17 september 2012

Gula minnesbilder

Visst är gult en fin färg. Jag har haft gula perioder av och till genom åren. Första gången det slog till riktigt ordentligt var under min första graviditet vintern -67/68. I en annons fick jag se Brios nya förenklade barnvagn. Jag var såld!! Modellen var såå häftig och så fanns den i gult. Åtminstone i annonsen. Alla barnvagnsförsäljare förstod däremot inte vilken häftig vagn det var.
Men vad kan inte en gravid kvinna förmå sin man och den blivande barnafadern till?
Många barnvagnsaffärer blev det men till slut var den min.


 
 
Ett metallskelett på fyra hjul och en galonväska. Inte en fjädring men vad gjorde det. En tjock rosa madrass fick ersätta och babyn sov gott. Jag tror att det var enda året som just denna modell såldes. Kompisens vagn 10 månader senare hade ett betydligt stadigare underrede. Min gula vagn klarade i all fall mina två barn och ett kusinbarn däremellan. Jag matchade med gul hemsydd manchesterkappa med rött foder och till den hörde både kjol och långbyxor och en liten hätta. Snyggt!
 

 
10 år senare stickade jag i gult. En härligt randig tröja i dubbelt bomullsgarn med V-ringning och fickor. Den tröjan heter Ingela. Den knallgula koftan -gult är som alla färger många nyanser- är också stickad i dubbelt garn. Hon heter Ingegerd. Båda var publicerade i Femina i slutet av 70-talet.

 
Eller också stickar man Ingegerd i ett tjockt garn. Beskrivning finns på min hemsida.
 

 
Ytterligare en så där 10-15 år senare var det åter dags för en gul period i form av ponchon Erika med basker halsdukar puls- och benvärmare.
 
Så nu när jag äntligen fixat till min gröna period så kanske det är dags att gå över till gult. Snyggt och inne i höst.

1 kommentar:

indianmarknad.se sa...

Snyggt med gult!
Har precis fått in en poncho i gult. Handvävda i Otavalo, Ecuador. Annars har jag plädar i gult, även de handvävda av Otavaloindianer.

http://indianmarknad.se/products/ponchos

http://indianmarknad.se/product/plad-38101

http://indianmarknad.se/product/plad-42458