måndag 3 september 2012

Stickade kläder från 70-talet

Som jag lovat i ett tidigare inlägg så ska jag blanda nytt från sommarkollektionen med gamla godingar som fortfarande håller. Den här gången tre jumper-tröjor i bomull som är användbara året om. Modellerna har varit publicerade i Femina 1979.


 
Rött, blått eller vitt - det är bara att välja vad man tycker om. De är stickade, som sagt, på sjuttitalet med de garner som fanns då. Men jag tror nog att man ska kunna få tag i nåt garn idag som går att använda. Här finns i alla fall beskrivningar till två av dem. Isabella den röda är mosstickad i dubbelt garn och Inez den blå är rätstickad.
 
 
 
I samma serie finns också Isadora. Just då var det så himla modernt och inne med kläder i skurtrastyg eller tyg som liknade skurtrasor. Så som skurtrasor såg ut då och som man faktiskt våttorkade golven med. Jag hakade på den trenden på mitt vis med Isadora, rätstickad med en tråd vitt och en tråd oblekt och ihopvirkad med avvikande färg.
 

 

Om jag får säga det själv så är det tre snygga tröjor fullt användbara idag. Eller är jag bara gammalmodig?


Inga kommentarer: