lördag 24 november 2012

Oksana, Undis, Jennifer och Pailine

Jag tycker egentligen inte om att sticka plagg som är lika och det allra mesta av min design är unika plagg som bara finns i ett enda exemplar och i en enda storlek.
Men man ska förstås aldrig säga aldrig. I fjol och i år har jag stickat några kollektioner där jag stickat efter precis samma beskrivning och med precis samma stickor men oftast då i lite olika garnkvaliteter allt efter vad jag har tillgång till. Jag har ett gigantiskt garnlager som sträcker sig från 50-talet och framåt så jag har lite att ta av. Den största variationen har varit att jag stickat i olika färger och nyanser. Detta är mina pulsvärmarekollektioner.


 
Nyast och aldrig visad är Oksana. Hon är stickad på min nya maskin i 1-trådigt vävullgarn och sedan tvättad i hårbalsam för att bli lite mjuk. Garnet är från runt1980 när jag vävde bilder av det. Jag har mycket och behöver idéer för att kunna sticka nåt i detta något sticksiga ullgarn. Men det finns i många färger.
 
 
 
 
 
I somras stickade och virkade jag Undis för hand i relativt tunt bomullsgarn. Den enda färg jag köpte till var beige. Alla andra fanns. Jag har som sagt inte varit så beige av mig, men det kan vara riktigt stiligt på andra. Min modeteckningslärare på utbildningen (på 60-talet) var alltid klädd i beige och väldigt stilig med röda läppar till.
 

 
 
Förra sommaren stickade jag Jennifer i vävlingarn och väldigt tunt bomullsgarn, både i lite olika tjocklekar med skiftande gleshet i stickfastheten. Jag gjorde med flit Jennifer i något olika längder för att variera mig. Något ska man ju roa sig med.
 
 

 
 
 
Pauline som också är i bomull och/eller lin varierade jag med olika breda ränder och valde att göra några med svart som genomgående bottenfärg. Till exempel om jag hade väldigt lite garn av någon nyans så var det till och med nödvändigt .
 
 


Det har till min stora förvåning vart kul att göra dessa kollektioner så jag kommer nog att fortsätt med det men förstås hitta på nya varianter till nästa år.

Inga kommentarer: