tisdag 29 januari 2013

Halsvärmare av garnstumpar

 Det är nästan bara när jag har en beställning som jag köper ett speciellt garn till ett speciellt plagg. I vanliga fall köper jag några nystan av alla färger som är vackra. Då blir det som det blir, olika kvaliteter, olika tjocklekar, olika struktur .. men fint i färg. Jag jobbar mycket med färger. Det blir också väldigt många småslattar över som bara räcker till några varv. Jag har roat mig med att sticka några halsvärmare av garn som inte räcker till någonting.



 
Till exempel den här som jag kallar Farid och Farida.
 
 
Farida är stickad runt på rundsticka eller strumpstickor om man föredrar det i ca 10 cm. Visst blir det fint. Så fint att mina barnbarn la beslag på varsin nu när de var här i helgen. Funkar för barn också.
 
 
 
Det här är en annan modell som heter Adisa. Hon är vid och ca 35-40 cm hög och bäres dubbelvikt. Tänk själv - det är som om man hade två en som passar till lila och en som passar till blått. Eller gult, orange eller turkos. Det är bara att välja.
 

 
Så här kan det se ut när man som jag stickar med olika kvaliteter och tjocklekar. Säkert inte godkänt av syfröken, men snygga är de och fina på. Ingen människa bryr sig om att det är lite ojämt. Eller?

Inga kommentarer: