måndag 22 juli 2013

Sommarkollektionen 1

 
Jag gillar verkligen min nya stickmaskin. Det är klart att det ibland krånglar, garnet trasslar och jag gör ogenomtänkta och för snabba rörelser. Men för det mesta så går det som det ska. Det går ju inte längre att säga att saker och ting går som tåget eller hur?
Den nya stickmaskinen har inspirerat mig att börja sticka i tunna vävgarner som legat till sig några 10-tal år. Det blir så läckert. Jag började med lingarn mest Vävlin 16/2 men eftersom jag hade en hel del cottolin 22/2 så prövade jag med det. Först tänkte jag att jag skulle behöva sticka med 2 trådar samtidigt men kvaliteten med en tråd och inställning 9 på stickmaskinen blir super. Mjuk och lite genomskinlig blir den perfekt till det långa raka linnet Nataella.
 
 
 
 
Jag stickar modellen i tre olika storlekar S - M- L och hittills i sex olika färgkombinationer - blockrandigt i två nyanser av samma färg.
 

 
 
Det gröna och det orange garnet har jag fått beställa nytt men de andra färgerna hade jag hemma. Nu ska jag beställa ännu mer cottolingarn, det finns i så många härliga färger.
 
Massor med idéer till andra modeller har jag. Lahle och Petrina har jag redan stickat och de kommer jag att visa i följande kapitel av sommarkollektionen. En tunikaklänning ska det också bli.

Inga kommentarer: